Senyalera (0) - Parròquia de la Mare de Déu dels Àngels - ALBAL (COMUNITAT VALENCIANA)

(Referència 3883)

Localització Dependències parroquials
Diàmetre (en cm) 41
Altura del bronze 32
Vora 4
Pes aproximat (en quilos) 40
FonedorMANCLÚS, SALVADOR
Any fosa 1985
Descripció Al terç trobem la data en que es va fondre la campana: "AÑO 1985", normalment en va acompanyat del titular al que va dirigida la campana, però en aquest cas trobem soles la data. Despres al mig trobem la seguent epigrafía: "GEMA ROBERTO Y/ ANA VICENTA/ BONORA MARI EN SU/ COMUNIÓN Y CONFIRMACIÓN”, les persones donanants de la campana a la parròquia, també indicant els dos sacraments eclesials, la comunió i confirmació, seguidament hi han els següents relleus: de una Creu, la marca de fàbrica de Salvador Manclús i el Cor de Jesucrist.
Terç (T) (2 cordons)
“AÑO 1985”
(2 cordons)
Mig (M) (Creu)
(relleu de cor)
(marca de fàbrica de Salvador Manclús)
“GEMA ROBERTO Y/ ANA VICENTA/ BONORA MARI EN SU/ COMUNIÓN Y CONFIRMACIÓN”
Mig peu (MP) (3 cordons)
Tocs tradicionals de campanes Voltejava desde l’antiga espadanya, senyals de misses diàries i avisos als campaners.
Tocs actuals de campanes No toca, per dificultat de la instal·lació.
Truja Ferro MANCLÚS nova
Estat original La campana desde la seua fosa ha estat conservada amb truja de ferro de Manclús, dotada d'un cigonyal per a voltejar-la. Al principi, es trobava instal·lada a una espadanya situada en algún lloc del edifici parroquial, més tard aquest es va enderrocar i la campana es va guardar a l'nterior del temple, sent pujada l'any 2007 pels campaners per a un concert.
Estat actual Mala, es troba nugada entre dos motors de les campanes, lo que suposa que aquesta no toque o no puga girar. El fet del seu regular estat de conservació, tindria que baixar-se del campanar i fer el procés de restauració amb la netaja del bronze exteriorment i interiorment i dotant-la de una nova truja de fusta amb mecanismes com un martell per al repic i un motor de vol a impulsos permetent la reproducció dels tocs manuals tradicionals amb ajuda de alguna ballesta o sistema de cigonyal.
Truja robellada i per a repretar
Mecanismes de toc (03) cigonyal
Intervencions La campana estava per dins de l´església i va ser pujada l'any 2007 pels Campaners de la Catedral de València per al concert anual de Nadal.
Protecció Protecció genèrica al trobar-se en un immoble protegit (Bé de Rellevància Local). En conseqüència les intervencions en les campanes han de ser comunicades a la Direcció General del Patrimoni Cultural Valencià adjuntant el projecte prèviament a l'inici dels treballs.
Valoració Campana interessant. Pot refondre's en cas de trencament després de documentar-la.
Instal·lació La instal·lació ha sigut substituïda i cal reconstruir-la per restaurar els valors sonors i culturals de l'instrument, així com els tocs tradicionals.
Descripció (generada per Ollama - IA local) La campana senyalera (0), ubicada a la Parròquia de la Mare de Déu dels Àngels (Albal), és un exemplar patrimonial datat 1985, elaborat per Salvador Manclús. La seva inscripció principal recull: “GEMA ROBERTO Y/ ANA VICENTA/ BONORA MARI EN SU/ COMUNIÓN Y CONFIRMACIÓN”. La campana presenta un estat de conservació precari, situant-se en una posició nugada entre motors de les campanes, i amb una truja robellada.

La situació actual exigeix una restauració integral que inclogui la neteja exhaustiva del bronze, tant a l'exterior com a l'interior. A més, cal substituir la truja de fusta existent per una nova, equipada amb mecanismes de repic que permetin la reproducció dels tocs manuals tradicionals, possiblement amb l'ús de ballestres o sistemes de cigonyal.

La documentació i el posterior refondiment de la campana són considerats necessaris en cas de trencament. La seva valoració es qualifica com a interessant, i la seva conservació requereix un abordatge professional que garanteixi la preservació de la seva funció i el seu valor patrimonial.

Autors de la documentació

  • RUBIO CONSTANT, Raúl (07-11-2004)
  • LLOP i BAYO, Francesc (17-11-2007)
  • MARTÍNEZ TAMARIT, Pau (12-12-2014)
Editor de la fitxa ALEPUZ CHELET, Joan
Actualització 13-07-2025
20 Fotos
  • Fitxa reduïda (PDF)
  • Tornar cap enrere
  • Menu inicial CAMPANERS DE LA CATEDRAL DE VALÈNCIA
    Campaners de la Catedral de València
    © Campaners de la Catedral de València (2026)
    campanerscatedralvalencia@gmail.com
    Actualització: 17-05-2026

    Connectats: 109 Visitants: 109 Usuaris: 0