Maria (1) - Museu Parroquial - MONTESA (COMUNITAT VALENCIANA)

(Referència 2581)

Localització Museu parroquial
Diàmetre (en cm) 28
Altura del bronze 23
Vora 3
Pes aproximat (en quilos) 13
Any fosa 1735
Descripció La campana té anses simples i en el terç dos grups de dos cordos. Entre ells porta aquesta inscripció: "AVE MARI ✱ GRACIAPENA✱I135". El text està incomplet per motius d'espai i complet seria: "AVE MARIA GRATIA PLENA DOMINUS TECUM I735". La primera part és l'inici de l'Ave Maria, la pregaria més popular de les dirigides a la Mare de Déu i basada en el passatge de l'Anunciació de l'Evangeli de Sant Lluc (Lc 1, 28). Recull les paraules que l'arcàngel Gabriel va dirigir a la Mare de Déu, tot i que el nom de Maria no apareix a l'evangeli i sí a l'oració mariana. El text en valencià seria: "DÉU VOS SALVE MARIA PLENA DE GRÀCIA EL SENYOR". També té l'any de fosa, que està situat en una cinta i té la lletra I majúscula per a indicar la xifra 1, fet habitual en aquest moment, mentre que l'1 sembla representar al 7. A més, la posició invertida del 2 podria indicar que s'intenta representar la xifra 5. En el centre disposa d'un calvari, documentat en algunes campanes valencianes de la segona meitat del segle XVI i que perviu en aquesta. En el mig també disposa de dos cordons. A més, en el mig peu i en el peu hi ha altres dos cordons.
Terç (T) (2 cordons)
"AVE MARI ✱ GRACIAPENA✱1735"
(2 cordons)
(00) (relleu Calvari gótic)
(2 cordons)
Mig peu (MP) (2 cordons)
Peu (2 cordons)
Tocs tradicionals de campanes Es tocava al vol o mig vol perquè està desgastada en el llavi per dos zones a causa dels colps del batall.
Tocs actuals de campanes No es toca.
Truja Sense truja
Estat anterior La campana estava instal·lada amb truja de fusta, fixada al bronze per mitjà de diversos ferratges dels quals sols queden els centrals.
Estat actual Bon estat. Està guardada en dependències del museu parroquial.
Mecanismes de toc Sense mecanismes de toc.
Propostes Protecció genèrica al trobar-se en un immoble protegit (Bé de Rellevància Local). En conseqüència les intervencions en les campanes han de ser comunicades a la Direcció General del Patrimoni Cultural Valencià adjuntant el projecte prèviament a l'inici dels treballs.
Valoració Cal incoar expedient per incloure-la en l´Inventari General de Béns Mobles. En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per un altra campana de distinta afinació.
Instal·lació La instal·lació és tradicional i cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals.
Notes Es trobava sense instal·lar en el cos superior de la sagristia, podria la campaneta de l'ermita de la Sta. Creu.

Autors de la documentació

  • MARTÍN NOGUERA, Francesc Xavier (16-12-1999)
  • MONTOLÍO TORÁN, David; RONDA NÚÑEZ, Domingo (10-06-2000)
  • CERDÁ BALLESTER, Josep (01-06-2007)
  • ALEPUZ CHELET, Joan [Documentació fotogràfica i fitxa] (14-02-2026)
Editor de la fitxa ALEPUZ CHELET, Joan
Actualització 26-02-2026
28 Fotos
  • Fitxa reduïda (PDF)