Ave Maria (2) - Monasteri dels Sants Patrons d'Europa - Verbo Encarnado - L'OLLERIA (COMUNITAT VALENCIANA)

(Referència 13977)

Localització Sala de les Campanes
Diàmetre (en cm) 38
Altura del bronze 34
Vora 4
Pes aproximat (en quilos) 32
FonedorMARTÍNEZ, VICENT
Any fosa 1610ca
Descripció Es tracta d'una peça extraordinària que conserva la seua instal·lació original. Té una lletra minúscula gòtica escrita en llatí al terç que fa referència a una salutació a Maria: "aue maria gracia plena" que al textos biblícs apareix com: "AVE MARIA, GRATIA PLENA, DOMINUS TECUM" i que es pot traduir com: "ET SALUDE, PLENA DE GRÀCIA, EL SENYOR ÉS AMB TÚ". Les decoracions restants són típiques en campanes gòtiques com dos cordons al mig i cordons al mig peu.
Espatlla (H) (2 cordons)
Terç (T) (2 cordons)
"aue maria gracia lena"
(2 cordons)
Mig (M) (2 cordons)
Mig peu (MP) (5 cordons)
Peu (2 cordons)
Tocs tradicionals de campanes Volteig amb cigonyal des d'una sala inferior a les campanes.
Tocs actuals de campanes Repic desde baix per a les celebracions litúrgiques del monestir.
Truja Fusta
Estat original Suposem que la campana es va instal·lar amb la mateixa truja de fusta que té actualment, però que ha patit diverses modificacions al llarg del temps. Segurament es voltejava mitjançant una corda unida al cigonyal de la truja.
Estat anterior Aquesta campana deuria de restaurar-se, per a que es conservi, i protegir-la com a BIC (Bé d’interès cultural) cal restaurar-la amb urgència per evitar el trencament de la mateixa i millorar-la El eix esta solt i realitza perill de trencament del mateix i posterior caiguda de la campana. La campana es toca amb cigonyal, la corda és un cable de llum, seria convenient ficar una corda per a tocar-la. (Nota Isaac Montell)
La campana estava instal·lada amb la mateixa truja que té actualment, però aquesta presentava deficiències de conervació degut a que les tasques de conservació eren poc abundants. A més, el bronze estava per netejar. Per al seu toc disposava d'una corda unida al cigonyal i per tant es voltejava desde les sales inferiors del campanar.
Estat actual La campana es troba instal·lada en una de les finestres de la sala de campanes. Per sort, encara conserva les instal·lacions tradicionals en bon estat, producte de tasques de conservació. El bronze s'ha netejat parcialment. El batall pareix ser l'original i està ben nugat amb cable de seguretat.
Mecanismes de toc (03) Cigonyal. Corda al batall.
Intervencions Truja de fusta antiga, amb modificacions del segle XIX i cigonyal de gran recorregut, propi de convent de monges. Coixinets de bronze. No sabem amb exactitud de quin campanar prové però estem segurs de que estava en territori local. La campana ha sigut sotmesa a diverses tasques de manteniment que han afectat positivament en la seua conservació.
Propostes Cal seguir conservant les instal·lacions actuals de l'instrument. També ha de seguir un manteniment esporàdic per garantir la correcta conservació.
Protecció Bé Moble d'Interès Cultural (Decret 217/2018) de 30 de novembre (DOGV núm. 8439 07-12-2018) (BOE núm 16 18-01-2019).
Codi anotació preventiva 000000145388
En conseqüència els projectes d'intervenció en la campana i les seues instal·lacions han de ser presentats a la Direcció General de Patrimoni Cultural i Museus per a la seua aprovació, prèviament a l'inici dels treballs.
Valoració En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per una rèplica.
Instal·lació La instal·lació és tradicional i cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals.
Descripció (generada per Ollama - IA local) La campana “Ave Maria gracia plena”, forjada per Vicent Martínez al voltant de 1610, és un valuós exemplar de l'art sismogràfic de la COMUNITAT VALENCIANA. Aquesta campana, situada a Monasteri dels Sants Patrons d’Europa – Verbo Encarnado (L’OLLERIA), presenta característiques notables que la defineixen.

Els dos cordons que la constitueixen porten les inscripcions “aue maria gracia plena” i “Ave Maria gracia plena”, confirmant la devoció mariana que la va inspirar. El batall, peça essencial per a la seva funcionalitat, és considerat original i s’ha mantingut en bon estat, reforçat amb cable de seguretat.

La campana es troba instal·lada en una finestra de la sala de campanes i, tot i que ha patit una neteja parcial del bronze, la seva conservació actual és gràcies a tasques de manteniment. La seva vulnerabilitat en cas de trencament es reconeix, suggerint que la reparació per soldadura o la substitució per una rèplica són les opcions més adequades per a la seva preservació.

Autors de la documentació

  • MONTELL TORMO, Isaac (26-04-2017)
  • MONTELL TORMO, Isaac (13-03-2018)
  • CAMPANERS DE LA VALL BLANCA [Documentació fotogràfica i actualització de la fitxa] (14-08-2020)
Editor de la fitxa LLOP i BAYO, Francesc
Actualització 12-12-2020
7 Fotos
  • Fitxa reduïda (PDF)
  • Tornar cap enrere
  • Menu inicial CAMPANERS DE LA CATEDRAL DE VALÈNCIA
    Campaners de la Catedral de València
    © Campaners de la Catedral de València (2026)
    campanerscatedralvalencia@gmail.com
    Actualització: 18-05-2026

    Connectats: 32 Visitants: 32 Usuaris: 0