| Localització |
Sala de campanes |
|---|
| Diàmetre (en cm) |
65 |
|---|
| Altura del bronze |
55 |
|---|
| Vora |
7 |
|---|
| Pes aproximat (en quilos) |
159 |
|---|
| Fonedor | ROSES, JAIME |
|---|
| Any fosa |
1875 |
|---|
| Descripció |
La campana disposa de set anses, sis de les quals presenten motius zoomorfs. En l'espatlla hi ha una garlanda de triangles decorats i en el terç dos grups de dos cordons. Entre ells apareix aquesta inscripció en espanyol: "LOS MORADORES DE ꟼARROꟼUIA DE S FRANSISCO DEASIS". Seguidament, en el mig hi ha una creu de calvari i l'any de fosa: "ANO + 1875". En el mig peu apareixen quatre cordons i altra inscripció: "MARCARIDA A SU PATRONA LA VIRGEN DEL PILAR". Finalment, disposa de dos cordons en el peu. Elements com les anses, la creu i el tipus de lletra de les inscripcions permeten atribuir la peça al fonedor Jaime Roses, d'Atzeneta d'Albaida. |
|---|
| Anses |
Anses amb motius zooforms. |
|---|
| Espatlla (H) |
(garlanda de triangles decorats) |
|---|
| Terç (T) |
(2 cordons)
"LOS MORADORES DE ꟼARROꟼUIA DE S FRANSISCO DEASIS"
(2 cordons)
|
|---|
| Mig (M) |
(00) "ANO" (creu de calvari) "1875"
|
|---|
| Mig peu (MP) |
"MARCARIDA A SU PATRONA LA VIRGEN DEL PILAR"
(4 cordons) |
|---|
| Peu |
(2 cordons) |
|---|
| Tocs tradicionals de campanes |
Repic manual amb una corda al batall i volteig manual des de la sala de campanes. |
|---|
| Tocs actuals de campanes |
Repic i volteig automàtic. |
|---|
| Truja |
Truja de fusta i pedra |
|---|
| Estat actual |
L'estat de conservació del conjunt és bo. La campana està situada a una de les finestres de la sala de campanes i conserva la instal·lació tradicional restaurada. La truja és de fusta i té una peça de pedra. Està mecanitzada amb motor d'impuls i electromall monofàsic. A més, presenta batall lligat i dotat de cable de seguretat. |
|---|
| Mecanismes de toc |
Motor de vol (03) i electromall monofàsic (09) |
|---|
| Intervencions |
Restaurada per Vicent Tomàs en 1998. La truja va ser tractada per frenar el seu deteriorament i actuaren també en els ferratges. A més, es va netejar el bronze i la mecanitzaren amb motor d'impuls i electromall. |
|---|
| Protecció |
Protecció genèrica al trobar-se en un immoble protegit (Bé de Rellevància Local). En conseqüència les intervencions en les campanes han de ser comunicades a la Direcció General del Patrimoni Cultural Valencià adjuntant el projecte prèviament a l'inici dels treballs.
|
|---|
| Valoració |
Cal incoar expedient per incloure-la en l'Inventari General de Béns Mobles. En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per un altra campana de distinta afinació. |
|---|
| Instal·lació |
La instal•lació és original cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals. |
|---|
| Notes |
|
|---|
| Descripció (generada per Ollama - IA local) |
La campana Santa Maria del Pilar (2), ubicada a la parròquia de Sant Francesc - Margarida (Planes), és un element patrimonial d’interès. La data d’inauguració, segons la inscripció present en el cordó (00), és l’any 1875, i l’escriptura indica “MARCARIDA A SU PATRONA LA VIRGEN DEL PILAR”.
El conjunt, en bon estat de conservació, es troba a una finestra de la sala de campanes. La truja, de fusta amb una peça de pedra, està equipada amb un mecanisme d’impuls i electromall monofàsic, juntament amb un batall lligat i un cable de seguretat.
La informació addicional, documentada per Jaume Rosés l’any 1875, revela que la campana pot ser reparada per soldadura o, en cas de trencament, reemplaçada per una campana amb afinació similar. La documentació suggereix la necessitat d’iniciar un expedient per a la seva incorporació a l’Inventari General de Béns Mobles de la COMUNITAT VALENCIANA.
|
|---|
Autors de la documentació- MARTÍN NOGUERA, Francesc Xavier [Primera presa de dades] (23-02-1998)
- ALEPUZ CHELET, Joan; CALVO PÉREZ, JAVIER; JORDÀ SALA, Josep [Documentació fotogràfica i revisió de la fitxa] (27-02-2022)
|
| Editor de la fitxa |
ALEPUZ CHELET, Joan |
|---|
| Actualització |
03-04-2023 |
|---|
| 28 Fotos |
|---|