Inventari de Campanes

Parròquia de Sant Francesc d'Assís - OLIVA (COMUNITAT VALENCIANA)

(Referència: 1125)


Data de construcció 1954-1958
Arquitecte Joaquín Aracil Aznar, José Joaquín Aracil Belloch y Rafael Contel Comenge.
Descripció Construcció moderna de dos llenços en angle obert de més de noranta graus amb vans per a la ubicació de les campanes.

Es tracta d'un campanar modernista acabat a finals de la dècada dels anys cincuanta i principis dels anys seixanta del segle XX. Construït amb materials de rajola i formigó, s'alça com una doble espadaya sobre un lateral de la façana principal. Aquest, està pintat amb colors grisos. Per damunt d'aquesta, s'obrin dos finestres en cada lateral, on romanen les campanes (dos en cada finestra).
Protecció El temple té la condició de Bé de Rellevància Local segons la Disposició Addicional Quinta de la Llei 5/2007, de 9 de febrer, de la Generalitat, de modificació de la Llei 4/1998, d'11 de juny, del Patrimoni Cultural Valencià (DOCV Núm. 5.449 / 13.02.2007). En conseqüència les intervencions en les campanes han de ser comunicades a la Direcció General de Cultura adjuntant el projecte prèviament a l'inici dels treballs.
Estat original Algunes fotografies antigues mostren una espadanya damunt de la façana del local parroquial, abans de la construcció del nou temple. Allí hi havia una campana amb truja de ferro Roses, la mitjana, probablement la primera campana que va tindre l'església.
Estat anterior En l'any 2000, el campanar ja estava enlluit i revestit. Les campanes foses en 1998, presentaven un estat semblant a l'actual, mentre que les dos campanes restants tenien truges de ferro.
Estat actual Bon estat
Campanes Respecte a les campanes són quatre: la menuda és Santa Maria (Manclús, 1961), Marta (Barberí d'Olot, 1998), Sant Josep (Abel Portilla, refosa en 2019 d'una campana anterior dels Roses d'Atzeneta de 1958) i per últim, la més gran Belem (Barberí d'Olot, 1998)
Tocs actuals de campanes Repic i volteig de les quatre campanes.
Intervencions El nou temple de Sant Francesc d'Assís, es va començar a dissenyar l'any 1954 pels arquitectes Joaquín Aracil Aznar, José Joaquín Aracil Belloch y Rafael Contel Comenge presentant diversos models del nou campanar. A finals dels anys cincuanta, es van finalitzar les obres i en 1958 es va instal·lar la primera campana dedicada a Sant Josep, encarregada als Roses d'Atzeneta.
Posteriorment, es va adquirir una de menors dimensions a la foneria de Salvador Manclús (al grau de València), l'any 1961. Es tracta d'una campana fosa en serie i que, per tant, té les inscripcions incises, és a dir, aquestes s'afegiren després de fundir-la.
En 1998 es van adquirir dues noves campanes als Barberí d'Olot, amb motiu del quaranta aniversari de la construcció del nou temple. Aquestes campanes es van instal·lar amb truges de fusta i motors de vol d'imulsos, junt a nous electromalls.
En març de 2019 es van baixar dues campanes per dur-les als tallers d'Electrorecamp S.L per substituir les truges de ferro per altres de fusta i, a més, refondre la campana mitjana. En juny del mateix any tornaren al campanar amb benedicció previa.
Notes La ubicació de les campanes dificulta la seua documentació.
Autor
  • MONTOLÍO TORÁN, David; RONDA NÚÑEZ, Domingo (03-06-2000)
  • OSA MILLÁN, Sergio [Documentació de les campanes i del campanar] (16-06-2019)
  • Rogle, roda de campanes
    Hi ha un rogle de campanes en un lateral de l'altar major.

     

    Bibliografia (Es pot ordenar per qualsevol dels camps)

    AutorTítolData
    DE LA DUEÑA, Ó.Sant Francesc estrena campanas en la fiesta del Corpus de Oliva2019
    DE LA DUEÑA, ÓscarSant Francesc refunde una campana de 200 kilos tras año y medio sin tañir2019
    12 Fotos

    Fitxes de les campanes

    Editor de la fitxa OSA MILLÁN, Sergio
    Actualització 28-07-2024

    Campanes desaparegudes

    LocalitzacióCampanaFonedorAny fosaDiàmetre (en cm)Pes
    Sant Josep (refosa)ROSES ATZENETA195875240

    Campanes actuals

    LocalitzacióCampanaFonedorAny fosaDiàmetre (en cm)Pes
    EspadanyaSanta Maria (1)MANCLÚS, SALVADOR19614555
    EspadanyaMarta (2)BARBERÍ19985090
    EspadanyaSant Josep (3)PORTILLA, HERMANOS (GAJANO)201975244
    EspadanyaBetlem (4)BARBERÍ199890422

    Ordinadors

    Ordinador (1)


    Existent En marxa

    Actualització 16-03-2021
    Fotos
    Inventari general d'ordinadors
  • Fitxa reduïda (PDF)
  • OLIVA: Campanes, campaners i tocs
  • Francesc LLOP i BAYO; Francesc Xavier MARTÍN NOGUERA Metodologia dels inventaris de campanes (1998)
  • Tornar cap enrere
  • Menu inicial CAMPANERS DE LA CATEDRAL DE VALÈNCIA
    Campaners de la Catedral de València
    © Campaners de la Catedral de València (2025)
    campaners@hotmail.com
    Actualització: 22-01-2025

    Connectats: 61 Visitants: 60 Usuaris: 1 - servidor