Santa Bàrbera (1) - Ermita de Santa Bàrbara - BOCAIRENT (COMUNITAT VALENCIANA)

(Referència 6616)

Localització Espadanya
Diàmetre (en cm) 42
Altura del bronze 38,5
Vora 4
Pes aproximat (en quilos) 43
FonedorROSES SOLER, JUAN BAUTISTA
Any fosa 1940
Descripció Les anses són tres i en l'espatlla hi ha quatre triangles decorats. En el terç hi ha tres cordons i una breu inscripció entre els dos inferiors: "✱ SANTA BARBERA ✱". A més, apareixen quatre xicotets cors de Jesús. En el mig hi ha una creu de Sant Jaume, una imatge de la Mare de Déu del Pilar, el monograma de Maria i la marca de fàbrica: "JUAN BTA ROSES / FUNDICION / CAMPANAS / PVCIA VALENCIA". Seguidament, té en el mig peu dos grups de dos cordons i altra inscripció entre ells: "✱ BOCAIRENTE AÑO 1940 ✱". A més, en el peu té dos cordons més.
Espatlla (H) (00) (03) (06) (09) (triangle decorat)
Terç (T) (cordó)
(cordó)
(00) "✱ SANTA BARBERA ✱"
(cordó)
(02) (04) (08) (10) (Cor de Jesús)
Mig (M) (00) (marca de fàbrica) "JUAN BTA ROSES / FUNDICION / CAMPANAS / PVCIA VALENCIA"
(03) (Monograma de Maria)
(06) (Creu de Sant Jaume)
(09) (Mare de Déu del Pilar)
Mig peu (MP) (2 cordons)
(00) "✱ BOCAIRENTE AÑO 1940 ✱"
(2 cordons)
Peu (2 cordons)
Tocs tradicionals de campanes Volteig manual amb una corda i cable al cigonyal.
Tocs actuals de campanes Conserva els usos tradicionals.
Truja Ferro ferrer local.
Estat actual La campana està ubicada en l'espadanya que corona la façana principal de l'ermita, dotada amb truja de ferro de fabricació local i cigonyal amb corda i cable per als vols manuals. El batall està lligat i dotat amb cable de seguretat.
Mecanismes de toc (03) cigonyal
Intervencions En 1989 es canvia la instal·lació amb la fabricació de la truja de ferro actual.
Propostes Cal canviar la truja de ferro actual per una nova de fusta de perfil semblant al de les altres ermites del poble que encara la conserven. Es recomana conservar el toc manual amb el cigonyal.
Protecció Protecció genèrica al trobar-se en un immoble protegit (Bé de Rellevància Local). En conseqüència les intervencions en les campanes han de ser comunicades a la Direcció General del Patrimoni Cultural Valencià adjuntant el projecte prèviament a l'inici dels treballs.
Valoració Campana interessant. Pot refondre's en cas de trencament després de documentar-la.
Instal·lació La instal·lació ha segut substituïda i cal reconstruir-la per restaurar els valors sonors i culturals de l´instrument, així com els tocs tradicionals.

Autors de la documentació

  • Colla de Campaners d'Ontinyent (15-07-2007)
  • ALEPUZ CHELET, Joan; FEMENIA RIBES, Vicent [Documentació de la campana] (12-08-2025)
Editor de la fitxa ALEPUZ CHELET, Joan
Actualització 19-08-2025
28 Fotos
  • Fitxa reduïda (PDF)
  • Tornar cap enrere
  • Menu inicial CAMPANERS DE LA CATEDRAL DE VALÈNCIA
    Campaners de la Catedral de València
    © Campaners de la Catedral de València (2026)
    campanerscatedralvalencia@gmail.com
    Actualització: 11-06-2026

    Connectats: 68 Visitants: 68 Usuaris: 0