
Localització Espadanya
Diàmetre (en cm) 29
Altura del bronze 24
Vora 2
Pes aproximat (en quilos) 14
Any fosa 1685
Descripció La campana té anses simples i dos cordons en l'espatlla. En el terç hi ha tres grups de dos cordons i entre ells una interessant inscripció en castellà: "BIRGENDELOSDESANPARADO / SMORELLA I 6 8 5". Correctament, caldria haver escrit: "VIRGEN DE LOS DESAMPARADOS MORELLA 1685". És de les primeres referències que hi ha a l'advocació de la Mare de Déu dels Desemparats en campanes i resulta curiosa perquè aquesta era patrona de la ciutat de València des de feia poques dècades. També és interessant la presència del nom de Morella perquè no és comú que les inscripcions del moment indiquen llocs concrets. En el mig hi ha un motiu decoratiu format per quatre estreles. A més, en el mig peu té cinc cordons i en el peu dos més.
Espatlla (H) (2 cordones)
Terç (T) (2 cordons)
"BIRGENDELOSDESANPARADO"
(2 cordons)
"SMORELLA I 6 8 5"
(2 cordons)
Mig (M) (00) (estreles decorades)
Mig peu (MP) (5 cordons)
Peu (2 cordons)
Tocs tradicionals de campanes Volteig manual amb corda al cigonyal.
Tocs actuals de campanes No es toca.
Truja Fusta antiga.
Mecanismes de toc (03) cigonyal
Intervencions Instal·lada en l'espadanya en la dècada dels anys 20 del segle XX.
Propostes Cal restaurar la truja de fusta. Si aquesta no assegura l'estabilitat del conjunt, es podria canviar per altra de proporcions idèntiques.
Protecció Protecció genèrica al trobar-se en un immoble protegit (Bé de Rellevància Local). En conseqüència les intervencions en les campanes han de ser comunicades a la Direcció General del Patrimoni Cultural Valencià adjuntant el projecte prèviament a l'inici dels treballs.
Valoració Cal incoar expedient per incloure-la en l´Inventari General de Béns Mobles. En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per un altra campana.
Instal·lació La instal·lació és original cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals.
Editor de la fitxa ALEPUZ CHELET, Joan
Actualització 03-10-2024
Editor ALEPUZ CHELET, Joan
Fecha actualización 03-10-2024