Santa Bàrbera (1) - Ermita Calvari Alt - XÀTIVA (COMUNITAT VALENCIANA)

(Referència 4578)

Localització Espadanya
Diàmetre (en cm) 33
Altura del bronze 32
Vora 3
Pes aproximat (en quilos) 21
Any fosa 1776
Descripció La campana té anses simples. En el terç hi ha dos cordons i una breu inscripció entre ells que diu així: "✱ S. BARBARA ✱ AÑO ✱ I ✱ 7 ✱ 7 6 ✱". Aquesta indica l'advocació a la qual està dedicada i l'any de fosa. En el mig té una creu de calvari i una imatge de Santa Bàrbera. A més, en el mig peu hi ha tres cordons i en el peu dos més.
Terç (T) (cordó)
"✱ S. BARBARA ✱ AÑO ✱ I ✱ 7 ✱ 7 6 ✱"
(cordó)
Mig (M) (00) (creu de calvari)
(06) (Santa Bàrbera)
Mig peu (MP) (3 cordons)
Peu (2 cordons)
Tocs tradicionals de campanes No hi ha cap accesori de toc a distància, per tant, sembla que la campana es voltejava manualment des de la teulada.
Tocs actuals de campanes No es toca.
Truja Truja antiga de fusta en mal estat
Estat actual L'estat de conservació del conjunt és molt precari. La campana té una truja de fusta de perfil tradicional valencià, en mal estat de conservació, i els rodaments no són els originals. Té batall, però aquest es guarda en l'escala d'accés a la campana.
Mecanismes de toc Manual
Propostes L'estat de conservació de la truja de fusta fa necessària la restauració del conjunt i la seua substitució per una nova de perfil idèntic a la que té actualment.
Protecció Protecció genèrica al trobar-se en un immoble protegit (Bé de Rellevància Local). En conseqüència les intervencions en les campanes han de ser comunicades a la Direcció General del Patrimoni Cultural Valencià adjuntant el projecte prèviament a l'inici dels treballs.
Valoració Cal incoar expedient per incloure-la en l´Inventari General de Béns Mobles. En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per un altra campana de distinta afinació.
Instal·lació La instal•lació és original cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals.
Notes

Autors de la documentació

  • CEBRIAN i MOLINA , Josep Lluís (1998)
  • DOLERA, José Miguel; ROMERO, Federico (05-06-2001)
Editor de la fitxa ALEPUZ CHELET, Joan
Actualització 19-04-2025
35 Fotos
  • Fitxa reduïda (PDF)
  • Tornar cap enrere
  • Menu inicial CAMPANERS DE LA CATEDRAL DE VALÈNCIA
    Campaners de la Catedral de València
    © Campaners de la Catedral de València (2026)
    campanerscatedralvalencia@gmail.com
    Actualització: 19-01-2026

    Connectats: 69 Visitants: 69 Usuaris: 0