Mare de Déu del Pilar (1) - Ermita del Pilar de Cases de Barcena VALÈNCIA (COMUNITAT VALENCIANA)

Mare de Déu del Pilar (1) - Ermita del Pilar de Cases de Barcena - VALÈNCIA (COMUNITAT VALENCIANA)

(Referència 2883)
LocalitzacióEspadanya
Diàmetre (en cm)30
Altura del bronze26
Vora3
Pes aproximat (en quilos)16
Any fosa1790
DescripcióLa campana té anses simples. En el terç hi ha un cordó i seguidament aquesta inscripció: "✱ ✱ SOI DE VIRQEN DEL PILAR DE LAS". Per motius d'espai el text queda tallat i continua després dels dos cordons que delimiten la inscripció per baix: "QASAS DE BARCENA". Correctament caldria haver escrit: "SOY DE LA VIRGEN DEL PILAR DE LAS CASAS DE BARCENA". Tot seguit, hi ha en el mig una creu de calvari i entre la seua base està l'any de fosa: "AÑO + I 7 9 0". També en el mig hi ha una imatge de Santa Bàrbera i la Mare de Déu del Pilar amb quatre estreles. Finalment, presenta quatre cordons en el mig peu i dos més en el peu.
Terç (T)(cordó)
"✱ ✱ SOI DE VIRQEN DEL PILAR DE LAS"
(2 cordons)
"QASAS DE BARCENA"
Mig (M)(00) "AÑO" (creu de calvari) "I 7 9 0"
(04) (Santa Bàrbera amb signes martirials)
(07) (Mare de Déu del Pilar amb 4 estrel.les)
Mig peu (MP)(4 cordons)
Peu(2 cordons)
Tocs actuals de campanesVolteig automàtic.
TrujaFusta nova
Estat originalEn la dècada dels anys 90 es va documentar la campana amb una truja de fusta antiga i estava amb la creu orientada cap a la teulada de l'ermita.
Estat actualL'estat de conservació de la campana és bo. Està instal·lada a l'espadanya de l'ermita amb truja de fusta i mecanitzada amb motor d'impuls. El batall és de canya de fusta i no té cable de seguretat.
Mecanismes de toc(03) motor d'impuls
IntervencionsRestaurada entorn de l'any 2000. La dotaren amb una truja nova de fusta de perfil valencià i mecanitzaren amb motor d'impuls.
ProteccióProtecció genèrica al trobar-se en un immoble protegit (Bé de Rellevància Local). En conseqüència les intervencions en les campanes han de ser comunicades a la Direcció General del Patrimoni Cultural Valencià adjuntant el projecte prèviament a l'inici dels treballs.
ValoracióCal incoar expedient per incloure-la en l´Inventari General de Béns Mobles. En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per un altra campana de distinta afinació.
Instal·lacióLa instal•lació és original cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals.

Autors de la documentació

  • MOLLÀ i ALCAÑIZ, Salvador-Artemi (1997)
  • LLOP i BAYO, Francesc (21-05-2008)
  • ALEPUZ CHELET, Joan (06-03-2015)
  • ALEPUZ CHELET, Joan [Documentació fotogràfica] (29-07-2022)
Editor de la fitxaALEPUZ CHELET, Joan
Actualització29-07-2022
20 Fotos
  • Fitxa reduïda (PDF)