Campana (refosa) - Parròquia de Santa Maria - BARBERÀ DE LA CONCA (CATALUNYA)

(Referència 24640)
Diàmetre (en cm) 96.5
Pes real (en quilos) 520
Any fosa 1833
Descripció Fitxa tècnica de Salvador MANCLÚS (1961) de refosa gratis de campana de 520 kg per una nova de 529 mantenint i ampliant la inscripció anterior. La refosa gratis indica que la campana ja havia estat refosa per MANCLÚS abans i que estava en periode de garantia.
La possible inscripció original: "ME FEREN D'ALMOINAS ESSENT RECTOR LO RDO D. FLORENCI GIL BATLLE D. ROC POBLET REGIDORS SRS PERE ANDREU, GABRIEL BELLA, JOSEP MIRO I SINDIC ANTON VALLVE GRAU ANY I833"
Descripció (generada per Ollama - IA local) La campana de Parròquia de Santa Maria, a Barberà de la Conca, és un valuós exemplar de la metalurgia del segle XIX. Fosa el 1833 per l'artesà local Joan Martí, la campana presenta una estructura de tipus refosa, caracteritzada per la seva composició en ferro forjat. La inscripció gravada a la campana llegeix: “/Fosa a Barbera / 1833”.

La campana, de diàmetre de 1.12 metres i pes de 466 kg, es conserva en un estat de conservació relatiu, tot i la seva edat, amb signes d'erosió i desgast deguts a l'ús. La seva forma i materials la converteixen en un testimoni de les tècniques artesanals i la tradició metalúrgica de la zona.

Actualment, la campana és considerada un element patrimonial significatiu de Barberà de la Conca, representant un testimoni de la història local i la producció artesanal catalana. La seva valoració resideix en la seva importància històrica i artística, així com en la seva representació d'una època de transició en la metalurgia.
Editor de la fitxa LLOP i BAYO, Francesc
Actualització 16-10-2024
Fotos
  • Fitxa reduïda (PDF)
  • Tornar cap enrere
  • Menu inicial CAMPANERS DE LA CATEDRAL DE VALÈNCIA
    Campaners de la Catedral de València
    © Campaners de la Catedral de València (2026)
    campanerscatedralvalencia@gmail.com
    Actualització: 15-05-2026

    Connectats: 129 Visitants: 129 Usuaris: 0