Maria dels Dolors (4) - Parròquia de l'Assumpció de Nostra Senyora PLANES (COMUNITAT VALENCIANA)

Maria dels Dolors (4) - Parròquia de l'Assumpció de Nostra Senyora - PLANES (COMUNITAT VALENCIANA)

(Referència 1775)

Localització Sala de campanes

Diàmetre (en cm) 95

Altura del bronze 84

Vora 9.5

Pes aproximat (en quilos) 496

Fonedor ROSES VILA, DOMINGO (BENISSODA)

Any fosa 1814

Descripció La campana té set anses i al terç dos grups de dos cordons. Entre ells hi ha una senzilla oració, presa de les diverses lletanies, que combina l'espanyol i el llatí: "MARIA✱ŒLOS DOLORES✱ORAPRONOBIS✱". La part en llatí es tradueix així: "PREGA PER NOSALTRES". Al mig hi ha una creu de calvari, una sargantana i esta inscripció: "CEIZO SIENDO / CURA EL. D. D JO / SEHP MONSO ✱ / ANO ✱ 1814 ✱". Correctament caldria haver escrit: "SE HIZO SIENDO CURA L DOCTOR DON JOSÉ MONZÓ AÑO 1814". Finalment, té al mig peu cinc cordons i al peu dos més.

Terç (T) (2 cordons)
(sanefa) "MARIA✱ŒLOS DOLORES✱ORAPRONOBIS✱"
(2 cordons)

Mig (M) (00) (creu de calvari i sargantana)
(06) "CEIZO SIENDO / CURA EL. D. D JO / SEHP MONSO ✱ / ANO ✱ 1814 ✱"

Mig peu (MP) (5 cordons)

Peu (2 cordons)

Tocs tradicionals de campanes Repic manual amb una corda al batall i volteig des de la sala de campanes. Tocava les hores.

Tocs actuals de campanes Repics i vols exclusivament automàtics. Toca les hores.

Truja Extraordinària truja de fusta antiga.

Estat anterior Aquesta campana, respecte a les anteriors, ha sigut la que més ha canviat d'instal·lació en els últims anys. A més dels canvis ja apuntats en les fitxes de les altres tres campanes anteriors (el canvi dels coixinets antics als nous rodaments i la instal·lació de mecanismes per al toc automàtic), a la campana se li ha substituït també per avaria l'antic "picot" amb peçonet i soquet que ha tingut fins principis de maig de 2013, i l'antic mall per gravetat per al toc de les hores ha sigut també necessàriament eliminat per electrificar la campana. Son totes però (en la nostra opinió) intervencions acertades, i sobretot respectuoses amb la campana.

Estat actual La campana conserva una extraordinària truja de fusta antiga a conservar, restaurada però bastant resseca en l'actualitat (hauria de ser envernissada) i el "picot" (nom del batall a la zona) ha sigut canviat per l'empresa 2001 TÉCNICA Y ARTESANÍA per un nou a principis de maig del 2013.

Mecanismes de toc Mecanitzada amb motor de vol impulsos i electromall, instal•lats per V. Tomàs.

Intervencions Restaurada per 2001 BELLS amb les SUBVENCIONS 1998-99 de la Generalitat Valenciana.
El "picot" (nom del batall a la zona) ha sigut substituït per avaria de l'antic a principis del mes de maig de 2013 per l'empresa 2001 TÉCNICA Y ARTESANÍA.

Protecció Protecció genèrica al trobar-se en un immoble protegit (Bé de Rellevància Local). En conseqüència les intervencions en les campanes han de ser comunicades a la Direcció General del Patrimoni Cultural Valencià adjuntant el projecte prèviament a l'inici dels treballs.

Valoració Cal incoar expedient per incloure-la en l´Inventari General de Béns Mobles. En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per un altra campana de distinta afinació.

Instal·lació La instal•lació és original cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permet

Notes Cal destacar el gran tamany de la campana respecte a la grandària dels finestrals i l'escassa amplària de la sala de campanes.

Autors de la documentació

Editor de la fitxa ALEPUZ CHELET, Joan

Actualització 05-09-2021


28 Fotos

  • Fitxa reduïda (PDF)