Maria del Remei (3) - Parròquia de El Salvador del Raval - SAGUNT (COMUNITAT VALENCIANA)

(Referència 1722)
  • Arxiu sonor de la campana

  • Localització Sala de campanes
    Diàmetre (en cm) 71
    Altura del bronze 61
    Vora 9
    Pes aproximat (en quilos) 207
    FonedorROSES VIDAL, MANUEL (VALÈNCIA)
    Any fosa 1943
    Descripció La campana duu una inscripció incisa característica de la postguerra, que l'associa al temple: "MARIA DEL REMEDIO / IGLESIA DEL SALVADOR / SAGUNTO 1.943 / SIENDO PADRINOS { / D. ANGEL RUIZ VILLAPLANA / DA TERESA SANCHIS MARTINEZ".
    Té igualment una creu de calvari a l'exterior, a la dreta el monograma de Maria i a l'esquerra la marca de fàbrica "FUNDICION / DE / MANUEL ROSES VIDAL / HIJO DE M ROSES SANTOS / VALENCIA"
    Terç (T) (3 cordons)
    (3 cordons)
    Mig (M) (00) (creu de calvari)
    (03) (monograma de Maria)
    (06) "MARIA DEL REMEDIO / IGLESIA DEL SALVADOR / SAGUNTO 1.943 / SIENDO PADRINOS { / D. ANGEL RUIZ VILLAPLANA / DA TERESA SANCHIS MARTINEZ"
    (09) (marca de fàbrica) "FUNDICION / DE / MANUEL ROSES VIDAL / HIJO DE M. ROSES SANTOS / VALENCIA"
    Mig peu (MP) (5 cordons, el central més gruix)
    (cordó)
    Peu (4 cordons)
    Truja Fusta 2001 TÉCNICA Y ARTESANÍA
    Mecanismes de toc (03) (electromall i motor d'impulsos)
    Intervencions Restaurada en maig del 2023
    Protecció Protecció genèrica al trobar-se en un BIC declarat. En conseqüència els projectes d'intervenció en la campana i les seues instal·lacions han de ser presentats a la Direcció General de Patrimoni Cultural i Museus per a la seua aprovació, prèviament a l'inici dels treballs.
    Valoració Campana interessant. Pot refondre's en cas de trencament després de documentar-la.
    Instal·lació La instal·lació és tradicional i ha de ser conservada per a protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals.
    Descripció (generada per Ollama - IA local) La campana “Maria del Remei”, ubicada a la parròquia de El Salvador del Raval (SAGUNT), és un valuós element patrimonial datat a l’any 1943, fabricada per Manuel Rosés Vidal, fill de M. Rosés Santos, a València. La campana, de tres cordons, presenta inscripcions que documenten la seva producció i dedicació.

    El primer cordó (00) representa una creu de Calvari, mentre que el segon (03) és un monograma de Maria. El cordó més destacat (06) conté la dedicatòria: “MARIA DEL REMEDIO / IGLESIA DEL SALVADOR / SAGUNTO 1.943 / SIENDO PADRINOS { / D. ANGEL RUIZ VILLAPLANA / Dª TERESA SANCHIS MARTINEZ”. El tercer cordó (09) atribueix la fonsió a “FUNDICION / DE / MANUEL ROSES VIDAL / HIJO DE M. ROSES SANTOS / VALENCIA”.

    La campana, amb una marca de fàbrica particularment robusta, és considerada una peça interessant des del punt de vista històric i artístic. La seva conservació és crucial, i es recomana la redacció d’un document detallat que permeti, en cas de trencament, la seva reproducció i refondament, assegurant així la preservació d’aquest element patrimonial clau de la parròquia de SAGUNT.

    Autors de la documentació

    • MOLLÀ i ALCAÑIZ, Salvador-Artemi [Primera presa de dades] (21-11-1991)
    • MARTÍN NOGUERA, Francesc Xavier (11-01-2003)
    • ALEPUZ CHELET, Joan (07-06-2023)
    • DE LA BANDERA i BAGENA, Daniel; RIBES i LÓPEZ, Mario; SORIANO i LUCAS, Ángel (15-10-2023)
    • RIBES i LÓPEZ, Mario [Arxiu sonor] (27-12-2023)
    Editor de la fitxa LLOP i BAYO, Francesc
    Actualització 11-01-2024
    20 Fotos
  • Fitxa reduïda (PDF)
  • Tornar cap enrere
  • Menu inicial CAMPANERS DE LA CATEDRAL DE VALÈNCIA
    Campaners de la Catedral de València
    © Campaners de la Catedral de València (2026)
    campanerscatedralvalencia@gmail.com
    Actualització: 22-05-2026

    Connectats: 75 Visitants: 75 Usuaris: 0