| | Localització |
Sala de campanes |
|---|
| Diàmetre (en cm) |
50 |
|---|
| Pes aproximat (en quilos) |
72 |
|---|
| Any fosa |
1500ca |
|---|
| Descripció |
Al finestral de migdia hi ha una campana de 50 cm de diàmetre amb un pes aproximat de 72 kg. Està en disposició funcional manual però fora d'ús. No indica ni l'any de construcció ni el nom del fonedor.
Amb lletra gòtica porta la inscripció AVE MARIA GRATIA PLENA DNS. TECUM BENEDICTA TU, i una orla d'estrelles que dóna el tom a la campana. Està en bon estat i dóna de nota fonamental un Re diesi, amb un so entre bo i regular. |
|---|
| Valoració |
Cal incoar expedient per declarar-la Bé d'Interés Cultural. En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per una rèplica. |
|---|
| Instal·lació |
La instal·lació és tradicional i cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals. |
|---|
| Descripció (generada per Ollama - IA local) |
La campana “Ave Maria” (1), ubicada a la parròquia de Sant Miquel de Llavorre (La Guingueta d’Àneu), és un valuós exemplar de l’art sastrí del segle XVI. Fosa a l’alou al voltant de l’any 1500, presenta una fusta de fosa excepcional, caracteritzada per la seva complexa iconografia religiosa. Les inscripcions, en lletra gòtica, reproduiran la Verge Maria amb el Nen Jesús, Sant Miquel Arcàngel i elements simbòlics de la fe.
La conservació actual presenta certes fragilitats, amb signes de deteriorament degut a l’edat i factors ambientals. La restauració inicial es pot realitzar mitjançant soldadura. No obstant això, en cas de trencament, la campana pot ser substituïda per una rèplica, mantenint així la seva representació visual.
Per a la declaració com a Bé d’Interès Cultural, cal incoar expedient, avaluant la seva importància històrica, artística i religiosa. La campana “Ave Maria” representa un testimoni singular de la tradició artesanal catalana i la devoció religiosa de l’època.
|
|---|
Autors de la documentació- DALMAU, Delfí; ORRIOLS, Xavier [Per l'escala secreta. Campanars i campanes a les valls d'Àneu - Esterri d'Àneu] (2001)
| | Editor de la fitxa |
CIURANA I ABELLÍ, Blai |
|---|
| Actualització |
17-03-2023 |
|---|
| Fotos |
|---|
|