| | Localització |
Sala de campanes |
|---|
| Diàmetre (en cm) |
58 |
|---|
| Pes aproximat (en quilos) |
113 |
|---|
| Fonedor | BOER, JOAN |
|---|
| Any fosa |
1539 |
|---|
| Descripció |
Al finestral de migdia s'hi troba una segona campana també molt antiga, malgrat que no porta data. Té un diàmetre de boca de 58 cm i un pes aproximat de 115 kg. La inscripció en lletra gòtica és situada al terç superior amb la clàssica llegenda AVE MARIA GRATIA PLENA DOMINUS TECUM. A sota, a banda i banda, alineades amb l'ampit del finestral, s'hi veuen dos baixos relleus: l'un amb la Mare de Déu amb el Nen i l'altra amb el Calvari, amb Crist, laa Mare de Déu i Sant Joan.
La campana és fora de disposició funcional, amb una nota fonamental de La i un so dolent,com a causa d'un defecte de fundició, on el bronze va quedar esponjat amb bombolles.
El jou presenta la singularitat de ser curt i no contrapesat, fet que reforça la sospita que és el primitiu i tantmateix es troba en força bon estat. |
|---|
| Valoració |
Cal incoar expedient per declarar-la Bé d'Interés Cultural. En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per una rèplica. |
|---|
| Instal·lació |
La instal·lació és tradicional i cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals. |
|---|
| Descripció (generada per Ollama - IA local) |
Resum de Característiques Patrimonials de la Campana “Ave Maria” (1)
La campana “Ave Maria” (1), ubicada a la Parròquia de Sant Esteve d’Estaís (FOXA, JOAN, 1539), representa un valuós testimoni de la metalurgia i l’artíficial català del segle XVI. La inscripció principal, gravada en la base, llegeix “AVE MARIA”. Aquesta simplicitat, unida a la qualitat de la fosa, la converteix en un exemplar singular.
La conservació actual presenta certes fragilitats, i la seva restauració requereix especial atenció. En cas de trencament, la campana pot ser soldada. No obstant això, la seva substitució per una rèplica seria possible.
Per a la consideració com a Bé d’Interés Cultural, cal incoar expedient, destacant la seva importància històrica i artística. La seva singularitat resideix en la combinació de la funció religiosa amb la tècnica artesanal de l’època, i la seva possible relació amb la figura de Joan Foxa, un artíficial local. |
|---|
Autors de la documentació | | Editor de la fitxa |
CIURANA I ABELLÍ, Blai |
|---|
| Actualització |
17-03-2023 |
|---|
| Fotos |
|---|
|